Reisverslag 4 Archipel Bocas del Toro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Harold Versteeg - WaarBenJij.nu Reisverslag 4 Archipel Bocas del Toro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Harold Versteeg - WaarBenJij.nu

Reisverslag 4 Archipel Bocas del Toro

Door: Harold Versteeg

Blijf op de hoogte en volg Harold

07 September 2008 | Panama, Bocas del Toro

Hola Amigos,

Alweer een kleine update.

Zoals ik al schreef gingen we met zijn allen op weg naar Panama, naar de archipel Bocas del Toro.
De reis was weer een trip. Eerst met de bus naar de grens en daarna moest jezeld lopend de brug over (zie video). Echt een verotte brug trouwens. Hierna gingen we weer verder met een prive taxi busje die ons weer naar de boot bracht. Ook hier weer dwars door de mangrove en de jungle, echt een mooie tocht. Na een klein uurtje varen kwamen we aan in Bocas town op het eiland Colon.

Het is hier ook echt een lekker sfeertje, alles tranquilo (rustig aan). Het was nog best een gedoe om een hostel/hotel te vinden. Veel was al vol en wat er nog over was zag er niet uit. We hadden al ja gezegd tegen een hostel van 20 usd, maar besloten toch om verder te kijken, want het was echt een hok. We wilden juist wat luxer zitten hier en dus geen stinkhok. Uiteindelijk zijn we verhuusd naar hotel Bahia, wel wat duurder maar superschoon.

Nadat we een plekje hadden gevonden, hebben we geluncht en toen de duikschool geregeld. We zijn hier voornamelijk voor het relaxen en het duiken. Die avond hebben we nog gegeten aan het water, in het donker met kaarslicht, want de stroom was uitgevallen. We zijn daarna vroeg naar bed gegaan, want we moesten vroeg op en het water in.

De volgende dag dus vroeg bij de duikschool. Eerst een opfriscursus om alle vaardigheden weer onder de knie te krijgen, ja safety first. Leonie had al vier jaar niet gedoken en ik bijna twee. Toch ging het ons supergoed af. Dat gaf vertrouwen. De eerst duik was bij Dolphin Bay en de tweede bij Sashle. Er was veel vooral veel gekleurd koraal te zien en oa. papagaaivissen, snapper, kreeft, gekleurde garnalen, inktvis, barracuda, veel kleinere koraalvissen dus.
Na de duik zijn we nog wezen kijken bij onze vrienden, zij gingen voor het eerst duiken. Grappig om te zien. Later hebben we ons heerlijk laten verwennen door middel van een massage. Was wel een kerel helaas, maar was super lekker.

Gisteren hebben we net als vandaag een boottocht gemaakt. Gister naar diverse baaitjes en eilandjes en vandaag een rondje om het hoofdeiland heen. Supermooie stranden gezien, waaronder het playa Bluff, waar je vaak alleen rondloopt. Gisteren onderweg dolfijnen gespot en de beroemde rode gifkikker op Red Frog Beach op het eiland Bastimentos.

Morgen gaan we dit paradijsje alweer verlaten. We gaan morgenochtend toch vliegen naar de pacific kant van Panama, naar het stadje David. Het is maar een uurtje vliegen, over land kost je dat 11 uur. We weten nog niet of we daar blijven of dat we gelijk alweer richting Costa Rica gaan. We zien wel!

Chao!

Harold & Leonie

• 08 September 2008 - 07:04

Jeanette Clarijs:

Wat een prachtige foto's
    weer puur genieten zo te zien. Veel reis plezier.

Groetjes

• 15 September 2008 - 17:58

Annelies:

Prachtig die onderwater foto's Harold !!!!!
    Spreekt voor zich. Geniet er samen van. Groetjes, Annelies.