Woestijnrally - Reisverslag uit Ouarzazate, Marokko van Harold Versteeg - WaarBenJij.nu Woestijnrally - Reisverslag uit Ouarzazate, Marokko van Harold Versteeg - WaarBenJij.nu

Woestijnrally

Door: Harold Versteeg

Blijf op de hoogte en volg Harold

08 Oktober 2010 | Marokko, Ouarzazate

Vanuit Fes dus met een gelukje de juiste weg gevonden. Onze eerste stop was Ifrane, een skidorpje voor rijke lui. Niet veel verder reden we door de bergen bij Azrou, waar berberapen langs de weg lopen. Daarna flink doorgereden naar het plaatsje Midelt, en dat ligt precies in het midden van het lage en het hoge Atlasgebergte, vandaar de naam denk ik. We hebben daar geslapen in een Kasbah, halfpension. Lekker een duik genomen in het koude zwembad, beter gezegd ijskoude zwembad. Die avond heel lekker gegeten, op z’n Marokaans, lekker op een loungebank.

De volgende morgen vroeg weggereden, door de bergen en valleien richting de rode Sahara woestijn. Was best een trip, altijd opletten, vooral voor de inhaalacties van de tegenliggers en de kuilen in de weg. Maar in het algemeen zijn de wegen erg goed gelukkig. We kwamen aan het eind van de middag aan in Merzouga, aan de rand van de woestijn. Ik was niet erg lekker en had nog een uurtje om even bij te komen voordat ik op de kameel (dromedaris) de woestijn in moest. Was echt een ervaring, en om het nog leuker te maken sloeg het weer om en begon het te regenen en te stormen. We hadden echt geluk zeg maar. Normaal regent het hier maar 3 dagen per jaar. Toch was het een ongelovelijke ervaring, want de rode wolken en de verstuiving van het zand was prachtig om te zien.

Na een rit van 2 uur kwamen we aan bij ons kamp in de woestijn. We waren in eerste instantie met z’n tween, maar wat later kwam ook nog een jong spaans stel ons vergezelen. Hele aadige mensen uit Girona. Na de heerlijke tajine, marokaans gerecht, gingen we lekker trommelen. Daarna werden we vermaakt met hele flauwe berbermoppen ; bv hoe stop je vier gekken in een auto. Twee voor en twee achterin. De wolken trokken weg en de sterren lieten zich steeds meer zien, met uiteindelijk een prachtig heldere sterrenhemel tot gevolg.

In de vroege morgen werden we gewekt voor de zondsopgang, heel mooi om het kleurverloop van de woestijn te zien. Heb daar helaas geen fotos van, want allebei onze accus waren op. De rit terug gaf weer de nodige pijn aan mijn edele delen. Vooral het duintje af is heel erg fijn. Bij vertrek hebben we nog een lift gegeven aan een Nederlands stel ; Peter en Ilse. Aardig stel, een erg gezellig om mee te reizen. Samen hebben we de Todra, Dades en Roses Vallei bezocht. Vooral de laatste is supermooi. De weg daar naar toe is net geasfalteerd en de vallei daar weer achter nog niet. Beide valleien zijn nog niet zo toeristisch en daarom prachtig om te zien. We zijn dus een flink stuk over niet geasfalteerde wegen gereden. Omdat het al bijna donker was en we geen slaapplek daar konden vinden, besloten we maar veilig terug te keren naar de verharde weg. Na keihard onderhandelen, hadden we mooie plek gevonden, wederom inclusief eten.

Rond 10 uur vertrokken we en gingen we weer richting de snelweg (bij ons een 80 weg). Het stadje Ourzazate was ons doel. Daar zijn we naar de Atlas filmstudios geweest, waar veel films zijn opgenomen ; oa River of the Nile, Gladiator en Alexander. In het stadje lekker een pizza gegeten, want de marokaanse salade, couscous en tajine komt onze neus uit. Aan het eind van de middag zijn we nog naar de bekendste kasbah van marokko geweest. Ondanks dat hij voor diverse films is gerestoureerd kan ik het echt niet de mooiste noemen. Denk dat hij populair is omdat hij te bezoeken is met een dagtrip vanuit Marrakesh. In Ouarzazate hebben we overnacht in het nieuwe gedeelte, mooi schoon hotel, dus heerlijk geslapen.

Peter en Ilse reden nog steeds met ons mee, maar morgen scheiden onze wegen en gaan zij naar Marrakesh en rijden wij door naar Tarourdannt.