Casablanca & more - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Harold Versteeg - WaarBenJij.nu Casablanca & more - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Harold Versteeg - WaarBenJij.nu

Casablanca & more

Door: Harold Versteeg

Blijf op de hoogte en volg Harold

08 Oktober 2010 | Marokko, Casablanca

Nou eindelijk weer een bericht van ons….. maak er daarna gelijk weer 1 denk ik, want dit internet is nog te doen….

Na een lange treinreis van 4 a 5 uur kwamen we aan in Casablanca. Ik ben normaal niet zo van de steden, maar de grote moskee is toch wel een stop waard. Na eindelijk een goedkoop hotel (40 eur) te vinden zijn we richting de gigantische moskee gelopen. Onderweg nog even wat gegeten, want rustig aan doen is een vereiste. Helaas bleek dat achteraf niet zo slim, want hierdoor konden we niet meer de moskee in. Ach, van de buitenkant had je goede indruk en op sommige plekken kon je nog naar binnen kijken. De stad zelf is er èèn die je snel weer wilt verlaten, alleen langs de trendy boulevard is het goed vertoeven. Lekker windje en uxe beachclubs waar ze heerlijke koffie en Italiaans ijs verkopen, echt genieten dus !

De volgende morgen zijn we per trein naar Fes gegaan. Rabat dus bewust overgeslagen. Fes staat bekend om zijn oude Medina, oftewel ommuurde binnenstad. Deze staat net als de grachtengordel van Amsterdam op de lijst van werelderfgoed. Het is een doolhof van gangetjes met kraampjes en veredwalen is echt niet moeilijk. Ondanks de vele ijverige kooplui hebben we niks gekocht nog, op een portemonee en een tasje na dan. Hoe vaak we wel niet de vraag horen of Leonie niet uit Marokko komt wil je niet weten ! Dacht ik het even makkelijk te krijgen hier, zonder hoogblonde dame bij me, maar daar heb ik me dus behoorlijk in vergist. Via internet hebben weer een last minute deal eruit gesleept en hebben voor 2 nachten, lekker luxe, het Royal Mirage Hotel geboekt. We hadden echt behoefte aan een zwembad.

De dag erna zijn we een dagje met de trein terug naar Meknes gegaan. Net buiten de stad heb je een leuk dorpje Moulay Idress en de oude Romeinse stad Volubilis. De oude mozaiken daar, zijn echt goed bewaard gebleven. ‘s Middags gluncht op het centrale plein in Meknes. Nog wat gedronken met een Nederlandse Marokaan. De medina van Meknes is een stuk kleiner dan in Fes, maar is echt de moeite waard. Ook het masoleum met al zijn kleuren is erg mooi. Weer niks gekocht en na het avondeten met de trein weer terug naar Fes.

Vanuit Fes zijn we zonder onze grote backpacks verder naar dorpje Chefchaouen gereisd. De rugzakken hebben we achtergelaten in het hotel. We hebben daar namelijk een auto gehuurd voor de verdere reis.
De rit naar Chefchaouen per bus duurt zo’n 5 uur. Onderweg gestopt en lekker lam van de barbeque gegeten. Het dorpje is prachtig, blauw en wit, bijna sprookjesachtig. De sfeer is ook heel erg relaxed. Misschien komt dat weer doordat het dorp bekend staat als het hasj-dorp van Marokko. Je ziet dan ook weer veel vastgeroeste hippies hier. Onze hotelkamer is ook heel sfeervol, een redelijke kamer met een laag plafond (ja soms wordt je daar ook niet vrolijk van !), maar het is echt heel smaakvol ingericht.

Met de middagbus zijn we weer naar Fes gereden, daar dit keer op de bonnefooi de medina ingelopen voor een hotel. Ondanks onze weinige bagage werden we belaagd door mensen die wel een leuke slaapplek wisten. Uiteindelijk een leuke riad gevonden voor 35 eur per nacht per kamer, en dat in de medina.

Na een lekkere nacht slapen een ontbijtje gescoord en toen de auto opgehaald bij ons oude hotel. Best spannend om met de auto door het drukke chaotsiche verkeer te rijden hier. En als dat alleen niet moeilijk genoeg is, zijn de verkeersborden met de juiste richting schaars. Met veel geluk en een beetje wijsheid zijn we toch aan de juiste kant van de stad gekomen en konden we dus verder op pad……..