Verslag 2 Arenal enzo - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Harold Versteeg - WaarBenJij.nu Verslag 2 Arenal enzo - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Harold Versteeg - WaarBenJij.nu

Verslag 2 Arenal enzo

Door: Harold Versteeg

Blijf op de hoogte en volg Harold

30 Augustus 2008 | Costa Rica, Fortuna

Beste allemaal,

We zijn inmiddels 4 dagen verder. Op deze vier dagen hebben we weer heel veel avonturen beleefd, ongelovelijk.

Om vanuit de het regenachtige Monteverde naar La Fortuna te komen moesten we per jeep en boot verder reizen. Prachtig om over het meer te varen en de machtige Arenal vulkaan steeds dichterbij te zien komen. Een beetje vreemde kerel bracht ons met de jeep naar onze lodge. We hadden echt het gevoel dat hij ergens ging stoppen en dat we daar beroofd zouden worden. Gelukkig dus niet, maar ja, wat kun je doen?

Aangekomen bij de lodge stonden wij echt met ons mond open. Wat een prachtig uitzicht op de vulkaan. Niet veel later warden we ook nog getrakteerd op een ware eruptie. Eerst zie je de rookpluim omhoog schieten en dan hoor en voel je de dreun. Geweldig. De kamer was super, 2 twee-persoonsbedden voor een grote glazenwand, waar je uitzicht hebt op die impossante vulkaan. Die avond hebben we romantische gedineerd in het restaurant van de Observatory Lodge. Wat gaaf zeg om de lavarotsen naar beneden te zien rollen, net vuurwerk. Je hoort ze echt naar beneden vallen, supermooi. Ook ´s nachts in bed gingen de gordijnen niet dicht, want je wilt eigenlijk je ogen openen blijven houden, want je wilt niks van het schouwspel missen. Soms werd je weer wakker van de knallende vulkaan.

De volgende morgen werden we gewekt door de het geluid van de brulapen en chagerijnig kunt je niet worden van al die vrolijke vogelgeluiden. Je kon zelfs toekans door de tuin zien vliegen vanuit je bed. Ok je betaald er wel wat voor, maar echt super mooi!

Het ontbijt was ook om nooit te vergeten. Zit je aan je heerlijke toost met ei en komt er ineens een groep spidermonkeys, een van de zeldzaamste apensoorten ter wereld, vrolijk langszweven. Zo gaaf om te zien.

Ik was die ochtend best zenuwachtig, want om 9.00 gingen we een canopy-tour doen. Voor je info, dat houdt dus in dat je gaat ¨tokkelen¨ van platform naar platform. Niet niet zoals in de grootste speeltuin van Europa, het Lineushof, maar nu over oa. Een klif van 130 meter! Er kan niks gebeuren zeggen ze dan. Oja, alleen kun je in de knoop komen of haal je het platform niet. Een hele geruststelling, dacht ik. En wie haalde de tweede keer de overkant niet…..ja juist ja. Daar hing ik dan boven de afgrond met nog 25 meter te gaan! Fuck dacht ik en draaide me om en moest me nog uit de naad werken ook om bij het platform te komen. Bleek dat mijn houding niet goed was en daardoor te veel afremde. Nou voor de volgende ritjes gaat mij dat dus niet meer gebeuren dacht ik. Toch was he teen supergave ervaring zo glijdend boven en door de dichte jungle als een aapie.

Hierna hebben we lekker een duik genomen in het zwembad. Ik ben daarna nog in de enorme tuin (zeg maar park) rond gaan lopen. Heb daar prachtige foto´s van de bloemen genomen. Wat ook echt gaaf was, is dat ik ineens oog in oog stond met een neusbeertje, zo´n 15 meter van mij af. Dacht eerst dat he teen kat was.

Later in de middag hebben we een Silencio tour gedaan. Dit werd een privetocht met een gids door de jungle. Wat hij allemaal zo snel even zag. Brulapen, 3 soorten toekans, eekhoorns, een witte havik, papegaaien, slangen. Echt handig zo´n goede gids.

Die nacht hadden we echt geluk met de vulkaan, want nu zagen we ook diverse erupties vanuit ons bed. Eentje heb vast kunnen leggen met mijn camera. Je gelooft je ogen gewoon niet. De vulkaan is momenteel vrij actief. Overdag rookt hij zelfs, dit had de gids al een jaar niet zo heftig gezien. Lijkt wel alsof wij de vulkanen wakker schudden. Denk gelijk aan de Cotopaxi vulkaan in Ecuador, die wij hadden beklommen en die de volgende dag uitbarstte.

Gisteren hebben wij een dagtocht gemaakt naar het Nationaal Park Cano Negro. Een van de beste plekken om wildlife te spotten. Onderweg stopte het busje, want ze hadden een luiaard gezien. Prachtig om dat beest in de vrije natuur te zien. In onze groep zat ook een Amerikaan, hij was vogelspotter. Hij wist echt alle vogels uit zijn hoofd en elke nieuwe sort werd genoteerd en belandde uiteindelijk in zijn eigen computerdatabase. Wat een verschillende soorten vogels heb je hier zeg. De boottocht begon meteen goed, want na 1 minuut al zagen we brulapen en spidermonkeys, vlakbij elkaar. Ook de derde apensoort, de witkop apen, zagen we wat later, springend van boom naar boom. Naast de vele vogelsoorten (marabou, ibissen, papagaaien, kingfishermens, albatrossen, havikken, lepelaars enz) zagen we ook schildpadden, kaaimannen en leguanen. Weer een supertocht dus, echt een aanrader!

Onze baggage hadden we achtergelaten in het touroperatorkantoortje. Nu gingen we namelijk slapen in het stadje La Fortuna zelf. Dit in een vijsterren hostel, dit om het verschil van luxe niet zo groot te maken.

Tijdens de tour hadden we ook nog een Israelisch stel ontmoet en met hun zijn we diezelfde avond nog naar een hotspring ookwel spa gegaan. Lekker bubbelen en ontspannen dachten we. Nou niet dus! Het was meer een waterpark met discomuziek op de achtergrond. Naast de warmwaterbadden had je ook watervallen en glijbanen. Ja van de hoge en snelle. Waarvan je denkt waar is mijn zwembroek nu….

Vandaag lekker een dagje niks. Lekker laat ontbijten en wandelen door het dorpje. Zo lekker een jump in het koude zwembad. Is zo broeierig momenteel….

Adios,

Harold & Leonie

• 30 Augustus 2008 - 20:51

TIURI EN LIORA:

JOWWW HAROLDJE en LEONIEE!!! Wat een super verhaal over die vulkaan we werden helemaal gek achter ons laptopje!! mooi filmpje stelletje waaghalzen. Ik ben ook helemaal FAN van je Reiger foto!! KUS KUS

• 31 Augustus 2008 - 07:58

Leonel En Nel:

Lieve Leonie en Harold,
    Wat een geweldig verhaal en geweldige foto's. wat een plezier om zo met jullie mee te kunnen reizen.Volgens ons is dit een van jullie mooiste reizen Qua natuur.Al zoveel gezien en gedaan en nu nog steeds 16 dagen te gaan.Fantastisch.Genieten maar hoor dit neem je ook weer mee in je levens bagage.Dikke kus van ons.

• 31 Augustus 2008 - 10:29

Betty En Rob:

Lieve Harold en Leonie,

Jullie reis tot nu toe liegt er niet om, wat een mooie natuur. Leuk om gewekt te worden door het geluid van een brulaap en het mooie gezang van de vele vogelsoorten. Het nachtspel van de vulkaan is ook wel wat voor jullie. We zijn blij jullie zweefpartij achteraf mee te maken.
    Jullie ogen maken overuren.
    Groetjes

• 31 Augustus 2008 - 17:59

Els:

Ik ben niet snel jaloers maar nu....
    wat een ervaringen in korte tijd zeg, geweldig.

Xxx Els Xxx

• 01 September 2008 - 05:22

Jacqueline:

hoi harold en leonie,
    wat een waanzinnige reis maken jullie zeg.
    en zoveel natuurschoon en mooie dieren. SUPER
    geniet er van!!!
    groetjes van Remco,Jacqueline en Amber Lynn

• 01 September 2008 - 07:43

Jeanette:

Who wat een leuk verhaal weer. Veel plezier.

Gr Jeanette

• 01 September 2008 - 17:17

Annelies:

Krijg meteen zin om met de kerst ook die kant uit te gaan !!!!Veel plezier nog. Groetjes, Annelies.