Verslag 8 Lima - Paracas - Reisverslag uit Paracas, Peru van Harold Versteeg - WaarBenJij.nu Verslag 8 Lima - Paracas - Reisverslag uit Paracas, Peru van Harold Versteeg - WaarBenJij.nu

Verslag 8 Lima - Paracas

Door: Harold Versteeg

Blijf op de hoogte en volg Harold

28 Januari 2008 | Peru, Paracas

Dag allemaal,

De reis zit er alweer op... nou ja, alweer. Als je terugkijkt wat we allemaal gezien en gedaan hebben dan is het zeker niet zomaar voorbij gegaan. Ik denk dat we nog lang zullen teren op deze vakantie, want een avontuur is het zeker weer geweest.

Vooral het verkeer is hier weer heel apart. Wie het brutaals is heeft voorrang, rijbewijs heb je dat nodig, hoezo gaat drank op en rijden niet samen, inhalen; met de bus drie vrachtwagens inhalen moet toch kunnen?, APK...he wat?, voetgangers wat zijn dat?

Daarnaast het zogenaamde Peru-system. Dat betekend onlogisch, werk verzinnen voor iedereen, reserveren en dan toch nog 3x herbevestigen. Moet je aan wennen, maar het went toch weer niet, zeg maar.

De laatste dagen....

We zijn Lima weer ontvlucht en vlak na de vlucht van Cusco naar Lima zijn we per bus doorgereden naar Paracas. De laatste dagen hebben we dus daar versleten. Paracas ligt vlak naast het zwaarst getroffen stadje Pisco, van de aardbeving van een paar maanden geleden, waarbij meer dan 500 mensen zijn omgekomen, 300 daarvan door een ingestorte kerk. Paracas is vooral bekend om het strandleven, zijn national park en voornamelijk om de Ballestas Islands.

De Ballestas Island worden ook wel de poor mens Galapagos van Peru genoemd. Ik moet zeggen dat die naam wel redelijk in de buurt kwam. Na de busreis hebben we heerlijk verse zeebaars gegeten en zijn we op tijd naar bed gegaan.

De volgende dag hadden we nog twee tourtjes geboekt. Eerst gingen we richting de eilanden. Voor de pier wordt je al overspoeld door de pelicanen en vlak na vertrek werden we begroet door een groep dolfijnen. Daarna is de eerste stop bij de Candela, dat is een soort van Nasca-lijn in de vorm van een kandelaar of cactus. Het is immens groot en ook vrij diep. Daarnaast is het net als de Nasca- lines nog steeds heel mysterieus en weet men niet wie of hoe het ontstaan is.

Na dit aparte teken in de zandduinen, gingen we verder naar de eilanden. Daar vlakbij aangekomen hoorde je al het gebulder van de zeeleeuwen. Ik heb nog nooit zoveel zeeleeuwen bij elkaar gezien, niet normaal. Daarnaast zijn de eilanden overspoeld met duizenden zeevogels, oa. albatrossen, pelicanen, meeuwen, aalscholvers, arenden, en zelfs pinguins. Wat een geweldig schouwspel al die vogels gemixt door elkaar. De tour duurde maar 2 uur en daarna hadden we nog net even tijd voor een kleine verfrissing, want de volgende tour volgde al. We gingen naar het National Parc van Paracas. Het stadje is, net als de gehele zuidkust omgeven door zanduinen, niet gek dat het NP dan ook vooral uit woestijn bestaat. Deze woestijn is tevens 1 van de droogste ter wereld, dit is apart omdat het vlak naast de zee ligt. Dit komt voornamelijk door de koude zeestroming vlak voor de kust.

Ondanks dat het 1 van de droogste woestijnen is van de wereld is, leven er toch veel dieren. (de zee meegerekend dat wel!). Naast de zojuist opgesomde zeevogels komen hier ook oa. flamingo's, schildpadden, walvissen, haaien, havikken, vossen, hagidissoorten en zelfs condors voor. Een park vol leven dus. Wat wel heel jammer is, is dat de beroemde rotsformatie de kathedraal door de aardbeving is ingestort.

Rond 14.00 's middags kwamen we weer terug en hebben we nog lekker op het strand gezeten. Ook de tweede dag nog lekker gechillt op het strand, alhoewel het die dag zondag was. Zondag betekend in Zuid-amerika, stranddag, dus met familie en al het strand op, druk dus!!!

Die avond zijn we weer met de bus terug naar Lima gegaan (3,5 uur rijden). Die avond weer overheerlijke pasta gegeten bij ons favourite tentje hier. De laatste dag zijn we nog even het centrum van Miraflores (buitenwijk van Lima) geweest en hebben nog wat laatste dingetjes gekocht. Nu zijn we op het vliegveld van Lima en gaan zo weer de vlucht van 13 uur maken terug naar Amsterdam. We komen aan om 13.50 (KL744).

See ya soon!

Harold & Leonie

PS: Deze reis werd mede mogelijk gemaakt door Fortisbank Amsterdam

• 28 Januari 2008 - 21:56

Annelies:

Welkom thuis Harold,
    Bedankt voor je uitgebreide en interessante verhalen. Dat wordt weer even afkicken als je weer in het dagelijkse ritueel zit. Sterkte en groetjes,
    Annelies.

• 29 Januari 2008 - 19:18

Betty En Rob:

De vogels waren gevlogen
    Ze zijn weer terug op hun nest

De foto's en verhalen
    die laten zich vertalen
    in beeld en stof voor jaren

Welkom thuis Harold en Leonie