Verslag 7 Cusco, incatrail en Machu Pichu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Harold Versteeg - WaarBenJij.nu Verslag 7 Cusco, incatrail en Machu Pichu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Harold Versteeg - WaarBenJij.nu

Verslag 7 Cusco, incatrail en Machu Pichu

Door: Harold Versteeg

Blijf op de hoogte en volg Harold

24 Januari 2008 | Peru, Cusco

Hola allemaal,

Hier weer een verslag uit Cusco. De busreis naar Cusco was geweldig, dwars door de steppe (pampa´s) en over een hele hoge pas van bijna 5000 meter. Cusco is een prachtige stad, mooie oude pleinen en koloniale gebouwen, heel sfeervol dus.
In Cusco zijn we nu 7 dagen geweest. De eerste avond hebben we niet veel meer gedaan dan uit eten en vroeg naar bed gaan.

De volgende dag hebben we lekker uitgeslapen en rustig aan gedaan. Ook wel veel nuttige dingen, zoals langs onze boekingagent gegaan, geinternet, geshopt en onze was wegebracht. In de avond een pizzaatje gegeten en daarna zijn we naar Leonie´s favourite salsaclub Uptown gegaan. Daar moest Harold aan de salsa geloven. Er zijn namelijk elke avond voor de gringo´s (buitenlanders) gratis salsalessen. Ik moet zeggen dat het me redelijk goed af ging. Als je de basisstappen door hebt dan is het daarna een kwestie van combineren. Klinkt makkelijk zo, maar het is toch hard werken hoor. Leonie haal ik nooit meer in ben ik bang. Niet zo gek na 1 maand salsa elke avond!

We hadden die avond nog een briefje achtergelaten voor het Italiaanse stel. Zij zouden een dag later naar Cusco gaan en we wilden misschien samen naar Pisac gaan. Dat hebben we dus de dag na onze eerste salsa-avond gedaan. Pisac staat bekend om zijn markt en zijn incaruine. We besloten om eerst naar de ruine te gaan en daarna naar de markt. We gingen per taxi heen en wandelend terug (slechts 2 uur). Dat voel je wel in je knieen dat afdalen, niet normaal. Het was wel de moeite waard zeg. Echt heel mooi. Van die mooie terrassen in de vorm van een halve cirkel, met daarom heen nog vele vrijwel onbeschadigde gebouwen. Het pad loopt langs steile berghellingen en door een tunnel langs alle huizen en terassen. Echt heel apart om daar te lopen, en dat wetende dat Machu Pichu nog moet komen! Op de markt hebben we weer flink geshopt. Voor iedereen wel iets (ja ook voor de meeste van jullie!).

Na de markt hebben we een massage van een uur genomen, heerlijk! Daarna apart gegeten en zijn we nog samen naar Uptown geweest. Was weer gezellig.

De vierde dag zijn we in de morgen gaan paardrijden. Eh...ja... De laatste ervaring van Harold met een paard was niet echt je van het te noemen. Ooit had ik met een slok op tegen een vriendin van Iwan gezegd dat ik wel eens op haar knol wilde rijden. Stom, want de volgende dag moest ik van het paard afspringen, want hij begon als een gek te bokken. Vier maanden last van gehad. Met knikken de knieen en zweethanden zat ik dus ook deze Peruaanse hengst, genaamd Santiago. Gelukkig mocht hij me en bracht hij me rustig naar de eerste incaruine. Naar de tweede hebben we zelf gelopen. Het weer zat toen we omhoog gingen mee, maar op de terugweg kregen we een buitje. Was op zich niet erg, ponchootje aan en gaan. Alleen het minder leuke was dat het paard af en toe uitgleed. Was wat minder! Na het paardrijden zijn we nog naar de grootste en dichtsbijzijnde ruine van Cusco geweest, genaamd Saqsaywaman (backbackerstaal sexywomen). Echt ongelovelijk hoe ze zulke grote stenen daar hebben kunnen brengen. Ook heb je vanaf daar een supermooi uitzicht over Cusco en met name de Plaza del Armas.

In de middag eerst nog naar diverse marktjes geweest en daarna hebben we een manicure en pedicure genomen en ben ik nog naar de kapper geweest. Ja, je moet je hier echt laten verwennen. Daar heb je ook echt wel weer trek in, zeker na die intensieve tourtjes. We hadden in de avond weer afgesproken om uit eten te gaan. Het werd meer dineren, want we gingen weer naar de Inkagrill. Daar hebben ze echt heerlijk eten, carpacio vooraf, gnochi (pasta) en de allerheerlijkste chocoladetaart. De chocolade smeult nog na op je bord! Echt iets voor het chocolademonstertje Leonie. Daarna hebben we nog een echte cappuchino gedronken in de Topcoffeebar. Geloof niet dat iedereen hier alleen voor de koffie kwam, want volgens mij is dit het meest sexy barretje van Peru. De meiden lopen hier in korte rokjes.. niet normaal, de koffie smaakte dus goed! Op te vieren dat het onze laatste avond was samen hadden het Italiaanse stel Andrea en Barbera de rekening betaald, heel aardig!

De volgende dag werd het begin van de incatrail. Wij hadden vanwege het regenseizoen de 2-daagse toer geboekt. We moesten al om 5.00 uur op, want om 6.00 werden we opgepikt (ja, echte vakantietijden!) Eerst 2 uur met de bus naar Ollantytambo en daarna nog 2 uur met de trein naar het begin van onze incatrail, dat werd km paaltje 104. Vandaaruit trokken we langszaam omhoog. Ik dacht nog even terug aan mijn Cotopaxi avontuur en vreesde het ergste. Gelukkig ging het me meer dan goed af. De Cotopaxi vulkaan lag om 5000 meter en de incatrail op gemiddeld 2500 meter. Dat scheelt denk je, maar vergeet niet dat je nu intensief bezig ben in de jungle. Kijk maar naar het videootje, dan weet je wat je hier dan meemaakt! Echt heftig hoor om zo steil omhoog te lopen! Het was gelukkig niet overal zo steil en was het een kwestie van afdalen en weer omhoog. Was wel een superervaring hoor. Je voelt je ook echt speciaal om in de voetstappen van de inca´s langs hun dorpen en akkers te lopen met als hoogtepunt de heilige stad machu pichu te bereiken.

Het weer zat ons weer eens mee. Gedurende de tocht hadden we af en toe een buitje, maar dat was zelfs wel eens prettig te noemen. Toen we vlak bij het eerst punt aankwamen waar je Machu Pichu voor het eerst kon zien liggen was alles dichtbewolkt. We vreesde dus dat we "voor niets" 7 uur hadden gelopen die dag. Denk dat de incagoden ons gunstig gezind waren want vlak voordat we op dat punt kwamen trok alles open (ja martijn echt!). We kregen zelfs zon en we hadden een prachtig blik om de verborgen incastad. Wat een ongelovelijk mooi plaatje was dat zeg, wat een beloning voor toch wel een barre wandeltocht.

Die avond hebben we met de groep gezamelijk gegeten. Daarna vroeg naar bed, want ja we zijn op vakantie, weer om 4:30 op!!! Ontbijten de bus in. Dit keer de bus omhoog van Aqua Calientes naar Machu Pichu, nu om als 1 van de eersten daar te zijn. Onze gids heeft ons 2,5 uur alle belangrijke plekken van Machu Pichu laten zien. En dit weer met mooi weer, niet echt zon, maar wel met goed zich. Die paar wolken rondom MP gaven juist wel iets mysterieus. Daarna hadden we nog tijd voor ons zelf. Rond tien uur waren we van plan om met nog een paar de Wayna Pichu te beklimmen, nog zo´n 570 treden recht omhoog. Echter waren er al te veel mensen op dat traject en werd het weer ook slechter. Het begon te waaien en te regenen. We besloten om terug naar beneden te gaan en daar te lunchen. Daarna zijn we nog naar de hotsprings (warmwaterbronnen) gegaan. Daar hebben we een caprincha in het bad genomen. Deze sloeg vooral behoorlijk in bij Leonie. We hebben flink gelachen daar.

Om 18:00 ging de trein weer terug, nu iets minder fris, want hij zat vol met mensen die na vier dagen incatrail nog geen douche hadden gezien, heel fijn. We kwamen met de bus om 22.00 aan in Cusco. Daar nog een hamburgertje bij de nep Mc Donalds gegeten en toen nog nooit zo lekker geslapen.

Vandaag is het onze laatste dag in Cusco. Dat betekend wasje doen, shoppen, en internetten. Leonie heeft ook nog haar diploma opgehaald van haar Spaanse lessen in November. Rond lunchtijd zijn we ook nog naar haar oude gastgezin geweest. Was echt heel leuk en gezellig. Hele aardige mensen. De lunch was ok, maar moet er inderdaad niet aan denken om dit elke dag te eten. Noodlesoup, rijst, frigol (bruinebonendrap) en een eitje.

Zo meteen nog lekker een massage doen en daarna tapas eten!

Morgen dus vroeg met het vliegtuig naar Lima en dan door met de bus naar Paracas (vlakbij het door de aardbeving getroffen stadje Pisco). Daar gaan we nog even genieten van het strand en de de zon om dan 3 dagen later te vertrekken uit Lima naar Amsterdam!

See Ya!

Harold en Leonie

Sorry weer voor dit lange verslag!

• 24 Januari 2008 - 23:19

Jeanette Clarijs:

Wat een verhaal weer. Geniet er lekker van toppers.

Groetjes en een dikke knuffel

• 25 Januari 2008 - 09:05

Angelique:

Wat een avontuur! kriebel kriebel XXX

• 26 Januari 2008 - 16:19

Betty En Rob:

Opgepoetst nog lekker een paar dagen ontspannen en genieten van het Strand de rust en wellicht het lekkere weer.

• 27 Januari 2008 - 08:03

Pieter Ullersma:

Adembenemende foto's zijn dit. Prachtig!
    Hartelijke groet van jannie en Pieter.

• 07 Februari 2008 - 13:01

Yuk:

Wauw. What a view! Machu Pichu staat nog op mijn lijst "To visit".
    Watis dat geroosterd iets (pic. 13)?