Het ongeluk achtergelaten.... en nu genieten - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Harold Versteeg - WaarBenJij.nu Het ongeluk achtergelaten.... en nu genieten - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Harold Versteeg - WaarBenJij.nu

Het ongeluk achtergelaten.... en nu genieten

Door: Harold Versteeg

Blijf op de hoogte en volg Harold

04 November 2009 | Kaap Verdië, Praia

Het ongeluk hebben we gelukkig achtergelaten op Sao Vincente.

De boottocht van een uur naar Sao Antao is ook goed verlopen. Met Leonel die voor het eerst van zijn leven buikloop heeft, gaat het gelukkig goed genoeg om verder te reizen.

We hebben besloten om toch maar niet naar het afgelegen Tarrafal te gaan. De wegen waren al slecht, maar nu kun je beter naast de wegen rijden zo erg heeft de zware regen toegeslagen. Vandaag is een speciale dag, want Leonie wordt 27! Dat willen we dus op een leuke plek vieren. We zetten onze pijlen op Punto do Sol, een prachtig pitoresk vissersdorpje. Na een kijkje te nemen bij hotel Blue Bell besloten we toch maar door te lopen naar hotel Beia Mar, een verstandige keuze. Mooie verzorgde kamers en een prachtig uitzicht op de zee en het havenleven. Elke dag zien we de vangst aan wal komen, van makrelen tot 15 grote tonijnen. Echt geweldig om te zien. Iedereen komt zijn visje halen en wat over is wordt verkocht aan de andere dorpen op Sao Antoa of Sao Vincente. De zee is vrij ruw momenteel, maar toch durven de jonge vissers vanaf de rotsen met simpele visserslijnen te vissen, echt met gevaar voor eigen leven.

Het centrum van het dorpje is echt prachtig, de oude portugeze koloniale huizen, de piepkleine vissershuisjes, echt mooi om te zien. Wel heel jammer dat ze hier nog geen monumentenzorg kennen. Historische woningen vergaan of worden door projectontwikkelaars opgekocht, schandalig bijna. Het oude vliegveld is ook voor hen een gewilde prooi, deze is gesloten nadat een klein vliegtuig tegen de berg is gevlogen, met 18 doden te betreuren.

De eigenaren van hotel Beia Mar staan midden in het dorpsleven. Fatima, geeft regelmatig wat lekkers, zoals palmnootjes, aan de kinderen. Haar man bezit naast het hotel veel onroerend goed en heeft een paar vissersboten, en is ook de vismarktmeester.

We zijn hier in totaal 9 dagen, best lang, maar eigelijk wel mooi, want zo kunnen we de tourtjesdagen en de relaxdagen afwisselen. Er is hier namelijk zoveel te doen. De tweede dag hebben een landrover met chauffeur gehuurd en heeft hij ons door twee fantastische groene valleien van Rebeira Grande en Paul gereden. Boven in de bergen is het een stuk koeler. Bij de Cova krater stond ook nog eens een behoorlijk windje, maar die trotseerde we graag voor het uitzicht. Vooral de valei van Paul is heel mooi. Veel plantages, oa. banaan, mango, papaya, drakenfruit en natuurlijk suikerriet. Deze wordt vooral verbouwd voor het maken van Groque.

Groque is de suikerriet-drank van Cabo Verde, en dat is te vergelijken met eigen gestookte ma Flodder alcohol, meer dan 40%. Bij het beetje proeven in de Groquefabriek stonden we behoorlijk op ons kop, gelukkig de chauffeur niet, zodat hij ons veilg weer terug kon rijden langs de steile kustweg.

Leonie en ik hebben ook nog een mountainbike gehuurd en zijn we tegen de rivier in de berg omgereden. Geweldig, want je rijdt door een prachtig groene vallei en je moet regelmatig een beekje oversteken en als je het warm hebt dan neem je gewoon een duik.

Sao Antao staat bekend als groen eiland, vandaar ook de naam Cape Verde, oftewel groene kaap. De natuur is overweldigend, steile kust waar de zee tegen aan beukt en een nog groener binnenland. Het eiland is een waar wandelmekka, en ik begrijp nu waarom. We hebben samen een hike (wandeling) gemaakt, ook Nel en Leonel. Ondanks de kou en het steile traject hebben ze het eerste deel meegelopen, best een applausje waard. Het tweede deel zijn wij zonder hen verder gegaan, door de bossen, langs smalle steile paden. Moet zeggen dat het Machu Picchu gevoel weer boven kwam en moet zeg dat zonder het spirutuele dit net zo mooi was. De gids Andre wist ons ook heel veel te vertellen, oa. over het onstaan van de eilanden en over alle bijzondere planten en dieren. Sterker nog, er is nog niet veel onderzoek gedaan, en er worden regelmatig nieuwe ontdekkingen gedaan, nieuwe planten en dieren dus! Leonie en ik zijn ook nog een keer terug gegaan naar de rivier waar we gefietst hebben om lekker een duik te nemen met de lokals. Zwemmen is niet te doen en bovendien levensgevaarlijk met de sterke zee.

Naast de mooie natuur is het heerlijk eten hier. Tuurlijk, veel vis en kreeft!!! Maar ook de spaghetti en de Senegalse kip zijn heerlijk. Alleen die arme Leonel zat drie dagen aan de blanke rijst. Bij ons hotel konden we ook eten en maakte Fatima een heerlijk verzorgt dinner klaar. Alleen bij de Panormabar was het eten slecht, behalve de pizza en de koffie dan, haha.

De broer van Maria en Djo, een kennis van Leonel, stond erop dat we hun huis moesten zien. Echt een klein paleisje, supergroot met een mooi dakterras en met uitzicht over de zee.

Gisteren hebben we nog een halve dag met de aluguer (lokaal busje) gereden naar een andere vallei., nabij Coculi. En als toetje nog een heel erg steile bergrit langs de kust naar Fontainhas, vlak boven ons dorp. Had niks voor Nel geweest, gelukkig was zij alleen thuisgebleven. Die middag hebben we nog een lekkere massage gehad, 25 euro voor en achter, uur lang!

Vandaag zijn we overdag gaan zwemmen bij een ander hotel, Pedricin Village. Lekker om een duik te kunnen nemen in een zwembad van puur bergwater. En dat in een prachtige omgeving. Nog mooie macro-foto´s gemaakt in de tuin.

Zoujuist weer een kreeft weggewerkt, teller staat nu op 3,5 (kreeften)!
Morgen overdag nog hier en in de middag weer de boot terug naar Sao Vincente...... hoop dat we het geluk weer mee terugnemen.

Bon Dia!

Harold

• 05 November 2009 - 09:52

Annelies De Wit:

Wat ziet het er prachtig uit !!! Had me iets heel anders voorgesteld bij deze eilanden. En ...hoe zit het met de roots gevoelens bij leonel en leonie ? Nog van harte gefeliciteerd trouwens en de groetjes aan allen. Geniet er van !

• 05 November 2009 - 10:57

Betty & Rob:

Wat een mooie natuur zeg en wat zijn jullie weer lekker sportief bezig. Het eten smaakt jullie geweldig, ik hoop dat wij bij jullie thuis van de nieuwe recepten een keer mee kunnen genieten. Geniet van het al goede en zet jullie reis weer veilig voort. liefs

• 05 November 2009 - 11:44

Guido:

klinkt gelukkig weer goed allemaal, wat een pech aan het begin van de vakantie.....
    geniet er lekker van!!!
    groet
    guido

• 05 November 2009 - 13:25

Jan En An:

Zo te zien, en terecht, hebben jullie het goed naar je zin. Op de foto's ziet het er schitterend uit. Inderdaad anders en mooier als wat ik gedacht had. Geniet er verder van want het is voorbij voor dat je het weet.
    Groeten uit het natte en koude Vlaardingen.,
    Jan en An.

• 05 November 2009 - 14:46

Annie:

Dit klinkt een stuk beter! Macro eeh, hoeveel heb je er gemaakt.... xxx annie

• 06 November 2009 - 12:02

Jeanette :

Wat een belevenissen allemaal en mooie foto's
    Geniet ervan groeten aan Leonie,

Gr Jeanette

• 07 November 2009 - 16:10

Emma Albers:

Allemachtig wat maken jullie een fantastische reis! Het moeten ongelofelijk veel indrukken zijn. Gelukkig kan Harold goed fotograferen. Leonie nog gefeliciteerd en de hele familie nog heel veel mooie dagen en een goede terugreis toegewenst vanuit een herfstig Groet in het verre Noordholland

• 11 November 2009 - 19:13

Saskia:

Spannende verhalen allemaal en prachtige foto's! Leuk om te lezen en te zien hoe het jullie vergaat op het mooie kaapverdie. Nog veel plezier en allemaal gezond blijven he!

Groetjes van Saskia